دریاچه زیوار یا دریاچه زریبار، یک دریاچه افسانه ای و نادر و رویایی در ایران می باشد که در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان و در استان کردستان واقع شده است. این دریاچه یکی از منحصر بفردترین دریاچه آب شیرین در جهان است. آب دریاچه از تعدادی چشمه کف‌ جوش و بارش تأمین می‌ شود. در بیشتر زمستان‌ ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌ بندد. این تالاب در ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع گردیده‌ است. طول دریاچه زریبار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است. محیط تالاب حدود ۲۲، ۵کیلومتر و میزان متوسط بارندگی ۷۸۶ میلیمتر در سال است. رطوبت نسبی برابر ۴/۵۸ درصد و متوسط تبخیر سالیانه معادل ۱۹۰۰ میلیمتر گزارش شده‌است.

 ایران، طبیعت بکر ایران، دریاچه زریوار

نمایی هوایی از دریاچه زریوار

 کردستان، دریاچه زریوار

جلوه ای زیبا از دریاچه زریوار مریوان

نام اصلی این دریاچه زیراوبار بوده است که به زبان کردی به معنی آب کف کنار است. چون آب این دریاچه از چشمه‌های در کنار آن تأمین می‌شود، نام زریبار یا زیوار را می‌توان تغییر یافته این نام دانست. کلمه زریبار یا زریوار متشکل از دو واژه زری به معنی دریاچه (در زبان کردی) و پسوند تشبیهی وار یا بار است که ترکیبش معنی دریاچه یا دریاچه‌وار را متبادر می‌کند. افسانه های بسیاری در مورد این دریاچه گفته شده است که معروف ترین آنان دفن شدن شهری در زیر این دریاچه است.

مریوان، دریاچه بی نظیر زریوار

غروب دل انگیز دریاچه زریوار

دریاچه زریوار در میان کوهستان‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌های مختلف درختان جنگلی، چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است که هر بیننده را عاشق خود می کند. زیبایی این دریاچه مانند دریاچه ولشت مازندارن است و این دو دریاچه از دریاچه های آب شیرین ایران می باشند. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیبها و نقاط مختلف آن خودنمایی می‌کند.

 مکان های دیدنی مریوان، دریاچه زریوار

نمایی از اطراف سرسبز دریاچه زریوار

 استان کردستان، دریاچه زریوار

تصویری از دریاچه زریوار

 دیدن زیباییهای غیر قابل وصف دریاچه زیوار تنها مختص به یک فصل نمی شود بلکه در هر فصل گردشگران شاهد زیبایی های بی مانندی خواهند بود  برای مثال در فصل سرد که آب دریاچه به کلی یخ میزند و اطراف آن پوشیده از برف است منظره عالی و دیدنی را برای دیدگان شما خلق می کند. اما بیشترین بازدیدها در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد چون در این فصول آب و هوا برای اسکان بهتر است و همچنین می توان از تفریحات دریاچه بیشتر استفاده کرد. قایقلرانی یکی از تفریحات پرطرفدار این دریاچه می باشد که لذت خاصی به گردشگران کردستان می دهد.

 جاذبه های ایران، دریاچه زریوار

منظره شگفت انگیز از دریاچه زریوار

 مکان های دیدنی کردستان، دریاچه زریوار

تفریحات قایقرانی در دریاچه زریوار

 دریاچه زریوار در منطقه غرب ایران یک ایستم بسیار زیبا و کمیاب است که شرایط آب و هوایی آن بستر زندگی تعدادی از آبزیان ، داران و پرندگان را فراهم کرده است. گونه های گیاهی چون انواع نی، بارهنگ آبی، نیلوفرآبی، پیچک، نعناع، جگن و … گیاهان شناور در دریاچه مثل سراتوفیلیوم و سریوفیلیوم و تعداد زیادی گیاهان خاردار منظره ای بی نظیر خلق کرده اند  دارانی مثل گراز ، سگ آبی ، روباه ، خرگوش ، خوک وحشی ، نوعی گربه وحشی در کنار دریاچه زندگی می کنند. در آب دریاچه گونه های بومی مثل عروس ماهی ، سیاه ماهی خالدار ، سیاه ماهی معمولی و عروس ماهی و گونه های غیر بومی مثل انواع کپور ، فیتوفاک و … دیده می شود و از پرندگان می شود به اردک سرحنایی و سرسبز ، بوتیمار بزرگ و کوچک ، انواع چنگر ، پرستوهای دریایی ، کشیم بزرگ و کشیم کوچک ، کاکائی ها ، حواصیل خاکستری ، خوتکا و پرندگان شکار همچون سنقرتالابیی و دلیچه اشاره کرد.

منبع:http://تورکیش-تورمشهد.com/


هیوا کیش دریاچه ,زریوار ,ماهی ,گونه ,تالاب ,انواع ,دریاچه زریوار ,سیاه ماهی ,عروس ماهی ,معنی دریاچه ,استان کردستان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تیر موزیک | دانلود آهنگ جدید فرا دانشجو naye ney خدمات باربری و اثاث کشی در تهران نت فایل عظیم خودرو تولید ماشین sport مرجع تخصصی نقد و بررسی عطر اس ای بلاگ